بازار مشهد التهابی ندارد ۷۱ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۱ خرداد ۱۴۰۳) دستاورد‌های آیت‌ا... رئیسی برای اقتصاد ایران اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی در دولت سیزدهم آپارتمان‌های ۸۵ متری را در منطقه ایثارگران مشهد پیدا کنید (۱ خرداد ۱۴۰۳) صنعت بیمه در فروردین سال جاری ۸.۹ همت خسارت پرداخت کرده است جریمه سنگین در انتظار بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳) حباب سکه پس از شهادت رئیس‌جمهور افزایش یافت + علت (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا اعلام شد + جدول صادرات ۹۰ درصد طلای سرخ از ایران است | سهم پایین زعفران ایران از تجارت دنیا نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی تغییر کرد آینده اقتصاد ایران پس از درگذشت آیت‌الله رئیسی چه می‌شود؟ | نمونه‌های تاریخی چه می‌گوید؟ مستاجران تا ۵ سال فرصت شکایت از صاحب‌خانه را دارند | در چه صورت می‌توان شکایت کرد؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه شنبه، یکم خرداد ۱۴۰۳) سوءاستفاده دلالان ارز از شهادت رئیس‌جمهور سهمیه بنزین خردادماه بدون تغییر شارژ شد تخلف یک شرکت تولیدی محصولات چرمی به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال در مشهد و پلمب آن زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد؟ پرونده قاچاق یک میلیون و ۷۱۶ هزار لیتر نفت کوره یارانه‌ای بر روی میز تعزیرات خراسان‌رضوی دامنه نوسان بورس محدود شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور
سرخط خبرها

خروج قطاربرقی از ریل چینی؟

  • کد خبر: ۱۶۷۹۱
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
خروج قطاربرقی از ریل چینی؟
بهمن سال ۹۰ عملیات اجرایی قطار برقی مشهد-تهران به‌طور رسمی کلید خورد، اما بنا به اذعان مدیران راه‌آهن، این پروژه به دلیل نبود اعتبارات راکد ماند.

زهرا اسکندریان/شهرآرانیوز، اگرچه که پیش از این هربار خبر‌هایی نه‌چندان واضح و شفاف درباره برقی کردن قطار مشهد-تهران می‌شنیدیم، این‌بار وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان خیلی واضح به طرف خارجی که مسئولیت اجرای پروژه را دارد، اولتیماتوم داده است که فقط تا پایان امسال زمان دارند تا تکلیف خود را با این پروژه مشخص کنند.


به گزارش پایگاه اطــلاع‌رسانی راه‌وشــهرسازی، محمد اسلامی در برنامه «تهران ۲۰» حضور پیدا کرد و بخشی از صحبت‌های خود را به این موضوع اختصاص داد. او گفت که پروژه قطار برقی مشهد-تهران متوقف شده است، چراکه طرف خارجی نه‌تن‌ها پای کار نمی‌آید، بلکه خروج خود را نفی می‌کند و آن را اعلام نمی‌کند.


وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه اضافه کرد درصورتی‌که طرف خارجی تا پایان سال تکلیف خود را مشخص نکند، با یک کنسرسیوم جدید قرارداد خواهیم بست.


۲۵خرداد امسال محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به خراسان‌رضوی آمد و در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار کرد که طرف چینی به دلیل خروج آمریکا از برجام حاضر به سرمایه‌گذاری در این پروژه نشده است.


او در این نشست اظهار کرده بود: یک‌هزار میلیارد تومان سهم پانزده‌درصدی این طرح ریلی استان بود. این مبلغ در سال۹۶ تهیه شد و تا اسفند سال گذشته در بانک صنعت‌ومعدن بود تا طرف چینی متقاعد شود و ضمانت بدهد و طرح را اجرا کند، اما با توجه به مسائل برجام و خروج آمریکا، طرف چینی حاضر به سرمایه‌گذاری نشد و یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیز از بانک سرمایه خارج شد.

 

وی افزود: اسفند سال گذشته نامه‌ای دادم که برخی حقوق‌ها در پایان سال پرداخت شود و بخشی از آن از طریق همین یک‌هزار میلیارد تومان تأمین شد، اما هر لحظه طرف چینی آماده باشد، این مبلغ بازخواهدگشت.

 

عملیات اجرایی قطار برقی مشهد -تهران


بهمن سال ۹۰ عملیات اجرایی قطار برقی مشهد-تهران به‌طور رسمی کلید خورد، اما بنا به اذعان مدیران راه‌آهن، این پروژه به دلیل نبود اعتبارات راکد ماند.

 

بعد از آن و در بهمن ۹۴ رئیس‌جمهور عملیات اجرایی برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران را دوباره کلید زد، اما بازهم از عملیات اجرایی خبری نشد.

 

اردیبهشت سال ۹۶ مدیرعامل راه‌آهن کمبود اعتبار را دلیل اجرایی نشدن این پروژه بیان کرد و از سرمایه‌گذاری ۱.۷ میلیارد دلاری چین در این پروژه خبر داد.

 

مردادماه همان سال قرارداد، نهایی و بنا شد بعد از اینکه دولت ایران سهم پانزده‌درصدی خود را در پروژه پرداخت کند، طرف چینی عملیات اجرایی برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران را آغاز کند. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان دولت توانست سهم هزارمیلیاردتومانی خود (۱۵ درصد) در این پروژه را در اسفند ۹۶ تأمین کند.

 

اردیبهشت سال گذشته هم مدیرعامل راه‌آهن از قطعیت شروع برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران در بهار و خردادماه سال پیش خبر داده بود، اما بعد از گذشت هفته اول خرداد، از عملیات اجرایی این پروژه خبری نشد.

 

همان وقت معاون راه‌آهن در گفتگو با خراسان‌رضوی دلیل آن را وجود برخی مشکلات در ضمانت‌نامه طرف چینی بیان و اظهار کرد: تا ۲ هفته دیگر ضمانت‌نامه صادر خواهد شد، اما این اتفاق هم نیفتاد و حالا بعد از ۸ سال هنوز مشخص نیست که چینی‌ها اگر پای کار نیستند، چرا کار را رها نمی‌کنند؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->